Patetic e “de bine”!

Recunosc că şi eu, ca orice om, mai fac greşeli atunci când mă grăbesc să scriu un text pentru blog. Pentru că “graba strică treaba”, mă trezesc după ce recitesc textul deja publicat, că am scris greşit anumite cuvinte, că am pus virgule unde n-aveau ce căuta, că am folosit singularul în loc de plural şi tot aşa. 

Şi în momente de acest gen, mă bucur enorm că s-a inventat butonul “edit” care îmi mai dă o şansă la corectitudine. 

Mai există cazuri, însă, când nu observ anumite greşeli sau chiar nu ştiu că am folosit o anumită expresie greşit şi am “stâlcit” anumite cuvinte. Şi atunci apar cititorii mei dragi, care salvează ziua şi-mi luminează mintea cu nişte comentarii ajutătoare. Chiar dacă iniţial, citindu-le, intru puţin în pământ de ruşine că nu ştiam varianta corectă, îmi revin repede şi-mi dau seama că omul din greşeli învaţă. Aşa că atunci când vedeţi că o dau în bară pe undeva, vă rog anunţaţi-mă!

Şi pentru că zilele acestea am intrat pe diferite bloguri şi am observat o mulţime de greşeli, am zis să dau câteva lămuriri în stilu-mi caracteristic: 

oamenii-lui-dd-revin-cu-greseli-gramaticale-pe-bannerele-electorale-180685

1. Oricât de bine v-ar suna în urechiuşe, nu este corect să spui “mi-ar place”. Ştiu că e la modă să fredonezi prin cluburi “ne place, place, place”, dar condiţional optativul se formează din auxiliarul a avea (ar) şi infinitiv, iar infinitivul este a plăcea, nu a place

2. Patetic nu are sensul lui “pathetic” din limba engleză! Îmi dau seama cât de superior se poate simţi un om când îi spune cuiva “eşti patetic”, dar din păcate pentru el, jignirea menită este de fapt un compliment. 

PATÉTIC, -Ă, patetici, -ce, adj. 1. Plin de patos, care emoționează, impresionează, înduioșează; plin de emfază, de afectare. 2.(Despre nervi) Care inervează mușchii oblici ai ochiului. – Din fr. pathétique, germ. pathetisch.

3. Consecinţele acţiunilor noastre ne fac să ne simţim ca şi cum am lua şuturi în fund. Dar asta nu înseamnă că trebuie să spunem reperCURsiune în loc de repercusiune!

4. O greşeală pe care o făceam şi eu (şi-mi mai scapă uneori) este folosirea formei “vroiam” în loc de “voiam”. Forma “vroiam” este un hibrid între formele a două verbe diferite, sinonime: a voi și a vrea şi este greşită.  La indicativ imperfect se preferă de obicei a voi, dar se pot folosi și formele lui a vrea: eu vream, tu vreai, el vrea, pronunțate cu diftongul ea. (wikipedia.ro)

5. De asemenea, mai greşeam şi când venea vorba de genuflexiuni. Fiind o fire sportivă *hapciu*, eram foarte familiarizată cu termenii de acest fel *dublu hapciu*! Ei bine, câţiva ani buni am tot ţinut-o cu “genoflexiuni”, până când profesorul meu de sport mi-a tras un capac (da, nu ţinea cont de sexul persoanei, îţi trăgea capace indiferent de ce organ aveai în pantaloni) şi mi-a spus: “E genUflexiuni; e cu U, de la un, doi, trei!” (a dat dovadă de inteligenţă, ce mai, dar măcar m-a învăţat ceva bun!).

6. Şi nu în ultimul rând, când aud “nu fă aia, că o să regreţi” mi se ridică păru’ de zici că-i dat cu gel. Ştiu că printre piţipoance şi cocalari, “fă” e la ordinea zilei; dar în situaţia menţionată mai sus, forma de la imperativul negativ este identică cu forma de la infinitiv. Adică în loc de “nu fă”, mai bine ai zice “nu face”!

La fel şi-n cazul “nu zi”, “nu fii”! Corect este “nu zice”, “nu fi”!

Sper că va prinde bine la cineva această mini-lecţie. Dacă nu, asta e, nu-mi pare rău nici când îmi bat gura de pomană, căci ştiu că măcar am încercat!

Pentru categoria “virgule” (şi pentru multe alte lecţii şi dezbateri) vă invit pe acest site! Şi nu ezitaţi să folosiţi şi dexonline.ro când nu sunteţi siguri de semnificaţia unui anumit cuvânt. 

2 responses to this post.

  1. Si eu am tendinta de a spune genoflexiune, dar asta mi se trage de la scoala, unde tocmai profesorul de sport ne-a invatat acest cuvant. Probabil am mult mai multe scapari, dar daca nu ma trage nimeni de maneca, nici nu bag de seama. :))

    Like

    Reply

    • Posted by Alexandra on December 17, 2012 at 13:26

      Şi eu la fel… tre’ să mă atenţioneze cineva de cele mai multe ori, că altfel nu-mi dau seama de greşeli!:))

      Like

      Reply

Părerea voastră contează!

