Metoda SQ3R, pentru cei care spun “nu reuşesc să învăţ”

education

Nu ştiu voi, dar eu una m-am săturat să tot aud puşti din categoria “doi la metru” spunând că ei nu pot să reţină atât de multe informaţii şi că de aia nu iau ei examenele. Unu’ nu e în stare să recunoască: “da, dom’le, mi-e o lene de mă doare… şi nu am chef să învăţ!”. Toţi o dau din stânga-n dreapta, se scuză că e materia mai grea, că probele sunt teribile şi imposibile, că supraveghetorii bagă spaima-n ei, că se inhibă în faţa camerelor de supraveghere etc.

Ştiu că există excepţii, oameni care din anumite motive nu reuşesc să ia examenul din prima, fie el bacalureat sau altul. Dar pentru a doua încercare învaţă mai bine şi trec cu uşurinţă. Nu mă leg de ei acum.

În schimb, mă leg de legumele tinere româneşti. Mă leg de cei care stau şi vegetează, au pretenţia să li se cumpere iPad şi iPhone, dar nu sunt în stare să facă un eseu şi să rezolve o ecuaţie de gradul II. Mă leg de cei mici şi “stresaţi”, care bat din picior şi susţin că e mult prea greu să înveţi la matematică, limba română şi geografie/istorie. Da, poate că e greu! Dar nu e imposibil!

Aveam praştia pregătită cu multe “dedicaţii” pentru ei. Dar ştiu că nu rezolv nimic aşa. Toată lumea îi critică şi-i pune la perete şi aş face-o şi eu cu mare drag. Dar astăzi m-am gândit să fiu cât de cât paşnică şi, în loc să-i fac cu ou şi oţet, să le ofer o soluţie.

Drept urmare, nu le voi explica cam cât de nicăieri vor ajunge cu atitudinea asta de “eu sunt şmecher, n-am nevoie de bac/capacitate”. Ci le voi oferi o metodă de studiu, aplicată cu succes de americani. La mine a funcţionat când am dat bacalaureatul şi am fost nevoită şi eu, la rândul meu, să reţin lucruri pe care nu le îndrăgeam deloc.

Este vorba de metoda SQ3R, o metodă des întâlnită în manualele universitare americane, recomandată studenţilor ce se pregătesc pentru examene. Metoda a fost publicată de Francis Pleasant Robinson in anul 1946 in cartea Effective Study.

SQ3R  (SQRRR): Survey , Question, Read, Recit, Review. În limba română, acestea ar fi traduse astfel: RICAR = Răsfoire(R), Întrebări(I), Citire (C) – propriu-zisă,  Aminitire (A), Recapitulare (R).

SQ3R

Dacă la fiecare capitol/curs pe care trebuie să-l învăţaţi, aplicaţi metoda asta şi nu reuşiţi să reţineţi absolut nimic, atunci vă meritaţi soarta! 

Din aceeaşi categorie, recomand articolul scris de Andreea Voivozeanu.

Sursa foto: 123rf.com; invatarerapida.com

5 responses to this post.

  1. Cred ca nici nu stiu sa invete. La scoala nu cred ca se mai face mare lucru, copiii nu sunt stimulati sa invete… Oricum, e grav. Stiu fenomenul.
    Totusi, cei care vor sa invete,invata. Gasesc solutii.

    Like

    Reply

  2. Total de acord cu tot ce ai scris!!!

    1. Dacă ai învăţat şi te pui să rezolvi subiectul cum trebuie nici măcar nu ai timp să te uiţi la camere.
    2.Supraveghetorii stau în sală şi se plimbă pentru că aia îi treba lor, dar dacă tu îţi vezi de treaba nu au nimic cu tine.
    3.Dacă după 4 ani de liceu nu poţi lua măcar 6, nu mai îi nimic de zis…
    4.Iar în legătură cu examenul de la facultate trebuie să-ţi alegi un profil unde înveţi cât de cât cu plăcere.
    5.În legatură cu metodele de învăţat acelor persoane care se plâng într-una le recomand să participe cât mai activ la ore/cursuri şi să-şi ia notiţe.

    Like

    Reply

    • Posted by Alexandra on February 12, 2013 at 16:35

      Participarea la ore este cea mai eficientă metodă să reţii majoritatea informaţiilor încă din clasă şi să nu mai fii nevoit să depui prea mult efort acasă, la teme. Dacă ar fi mai atenţi, nu le-ar fi greu… dar cine să-i convingă?

      Like

      Reply

      • Ar trebui să ştie că pentru ei îs atenţi nu pentru profesor. Că dacă stau cu capul pe bancă şi nu aud nimic, profesorul tot acel salariu îl ia, dar elevul/studentul pierde, de obicei, explicaţiile profesorului, care de multe ori depăşesc notiţele din caiet.

        Like

      • Posted by Alexandra on February 12, 2013 at 16:44

        Ar fi bine dacă ar înţelege că aşa e cel mai bine pentru ei…

        Like

Părerea voastră contează!

