Ubik – “Eu sunt viu, iar voi sunteţi morţi!”

ubik-yugoCând un prieten mi-a recomandat cartea “Ubik” de Philip K. Dick, am fost foarte sceptică, deoarece cărţile SF nu sunt tocmai preferatele mele. Dar pot spune că a avut dreptate atunci când mi-a spus că o voi lăsa din mână cu greu şi că faţa mea va arăta ca un semn de întrebare atunci când o voi lectura.

Ubik este una dintre cărţile care, pe măsură ce o citeşti, te bagă şi mai tare în ceaţă, ca la final să te lase complet perplex. Când trăieşti cu impresia că ai desluşit misterul şi ai descoperit ce se întâmplă de fapt, autorul te mai ia o dată şi te învârte ca pe un titirez până când simţi că ţi se face un pic rău. Eu, una, la un moment dat, am avut tendinţa să mă las păgubaşă… atât de încurcată în subiect eram.

Scenariul este plasat în anul 1992 (cartea a fost scrisă în 1969), un an descris un pic diferit faţă de cum l-am cunoscut noi. Imaginaţia şi optimismul autorului au transformat banalul an 1992 într-o perioadă în care telepaţii, esperii, precogii şi alţii precum ei sunt întâlniţi la fiecare pas; un an în care fiecare trebuie să-şi păzească intimitatea cum poate! Şi asta nu e tot… cum vi se pare conceptul de “semi-viaţă“?

Da, şi eu am ridicat aceeaşi sprânceană… dar pe măsură ce dădeam paginile, îmi surâdea tot mai mult ideea. Ar fi interesant ca după ce omul se stinge din viaţa normală, să nu treacă direct în lumea cealaltă, ci să poată fi păstrat într-un  moratorium, în stare vegetativă, şi trezit doar din când în când, pentru schimb de informaţii. Sună extrem de ciudat, ştiu.

Probabil vă întrebaţi ce înseamnă “Ubik” şi ce legătură există între toate detaliile prezentate de mine. Ei bine, nu am idee cum să vă prezint povestea mai bine decât cu un citat: “Eu sunt viu, iar voi sunteţi morţi!”. După ce o misiune, de a elimina nişte telepaţi dintr-o uzină de pe Lună, eşuează în urma exploziei unei bombe, lucrurile devin din ce în ce mai incerte. Cine a supravieţuit şi cine are impresia doar că a supravieţuit? Cine e în viaţă şi cine e în semi-viaţă? Cine îi ajută pe cei din semi-viaţă şi cine vrea să-i vadă cu adevărat morţi? Şi ce legătură are medicamentul-minune “Ubik” în toată povestea asta?

Eu vă recomand din tot sufletul acest roman savuros şi deosebit de interesant. Dar vă spun de pe acum să vă înarmaţi cu multă răbdare.

Sursa foto: k-punk.abstractdynamics.org

2 responses to this post.

  1. wow… pare chiar interesantă cartea🙂 Am să o citesc cândva! Acum am una pe listă pe care mă chinui să o termin.. că de mai intervine câte ceva și mă opresc din citit!

    Like

    Reply

    • Posted by Alexandra on June 28, 2013 at 17:17

      Da ştiu cum e. :)) Şi eu mă chinui de ceva timp să termin nişte cărţi luate de la bibliotecă, dar mereu intervine câte ceva..

      Like

      Reply

Părerea voastră contează!

