Câţi de “nu” = nu ?

Scriam acum ceva timp, pe Belva, un articol referitor la cuvântul “nu”. Încercam să fiu subtilă pe atunci şi să le atrag atenţia unora că şi acest cuvânt există în dicţionar şi că poate fi folosit la fel de uşor ca “da”, “poate”, “trebuie” etc.

Iar în ultimele zile simt nevoia din ce în ce mai des să le reamintesc unora aspectul acesta.

BRITAIN HEATHROW AIRPORT EXPANSION

În general sunt o persoană amabilă, încerc să mulţumesc persoanele din jurul meu, să le ajut şi să le sprijin cum pot.  Dar oricât de amabilă aş fi, atunci când văd insistenţa unora, îmi vine să le întorc spatele şi să plec direct, fără a mai spune vreun cuvânt.

Înţeleg perseverenţa când vine vorba de ceva ce-ţi doreşti foarte mult de la o altă persoană. Dar de la a fi perseverent la a fi insistent peste măsură, nu sunt foarte mulţi paşi de făcut. E o linie fină şi mulţi trec peste ea, poate fără să-şi dea seama.

1. Dacă persoana pe care încerci să o contactezi nu-ţi răspunde la telefon, opreşte-te din a mai suna, respiră adânc, numără apelurile făcute şi dacă rezultatul depăşeşte numărul pe care îl porţi la pantof, înseamnă că eşti prea insistent şi ar trebui să laşi telefonul din mână.

E valabil şi pentru mesajele şi poke-urile de pe Facebook. Dacă dupa 200 de “ciupituri”, vezi că respectiva persoană tot nu îţi răspunde, lasă-te de meserie!

2. Dacă persoana căreia îi ceri să facă ceva, ţi-a precizat deja motivele pentru care nu poate să facă asta, nu e cazul să insişti. Motivele respective mai rar dispar din peisaj iar dacă nu e o problemă de viaţă şi de moarte, rişti să cazi în penibil!

3. Dacă ignori ceea ce spune persoana în cauză atunci când îi ceri ceva, asta nu înseamnă că poţi să te prefaci ca ai auzit “da” şi să o ţii pe a ta în continuare!

4. Acceptă că nu toată lumea poate să-ţi facă pe plac şi nu poţi avea chiar tot ce-ţi doreşti! Nici dacă ai fi buricul pământului nu ar fi totul roz, tot s-ar adăposti în tine şi câteva scame

5. Înainte de a insista pe un anumit subiect, gândeşte-te dacă tu ai accepta insistenţa altora! Ştii vorba aia cu “ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face!”? E pe bune!

Şi acum să vă întreb pe voi, dragi cititori: cum reacţionaţi în faţa oamenilor insistenţi? De câte ori le puteţi spune “nu” înainte de a vă pierde răbdarea?

Update: o altă bloggeriţă mi-a sugerat să las şi definiţia din DEX a insistenţei, dar m-am gândit că definiţia cuvântului NU ar prinde mai bine:

nu adv. particulă negativă contrară lui da. [Lat. NON]. ║ n. a răspunde cu un nu.
Sursa: Șăineanu, ed. a VI-a (1929) ;

nu, adv. de negațiune opus luĭ da (lat. nón [d. *noenu, ne oinum, ne unum], it. pv. no, non, fr. non, cat. sp. no, pg. nâo): zice că nu, zice că nu se poate. S.n. Negațiunea nu; a răspunde pintr’un „nu”. Nu că, că fiind-că: nu că mă tem, ci fiind-că nu vreŭ.
Sursa: Scriban (1939) 

NU adv. I. (Servește la formarea formei negative a verbului, de obicei precedându-l nemijlocit). 1. (Neagă predicatul și dă întregii propoziții un caracter negativ) Nu l-am cunoscut niciodată. ◊ (În propoziții interogative) Nu ai primit scrisorile mele? 2. (Neagă predicatul, fără a modifica logic caracterul propoziției) Nu încape nici o îndoială. 3. (Neagă predicatul în propoziții cu aspect negativ și cu înțeles pozitiv, de obicei interogative sau exclamative) Nu făcea parte și el dintre noi? II. (Neagă altă parte de propoziție decât predicatul) A plecat repede, nu așa cum a venit. III. (Modifică sensul cuvântului pe care îl precedă, altul decât predicatul, atenuându-i înțelesul ori dându-i un înțeles contrar) O casă mare, nu lipsită de eleganță. ◊ Expr. Nu altceva sau nu glumă, (reg.nu șagă, formulă care confirmă sau întărește cele enunțate anterior. Nu mai departe = chiar în cazul… Nu o (singură) dată = de multe ori, adesea. IV.(Înlocuiește forma negativă a unui verb enunțat anterior sau dedus, îndeplinind funcția de predicat) Cine poate oase roade; cine nu, nici carne moale. ◊ Expr. nu și nu, formulă care exprimă împotrivirea, refuzul categoric. De (sau dacănu… = în caz contrar…, altfel…V. (Cu valoare de propoziție independentă cu caracter negativ) Ai prieteni? – Nu! – Lat. non.
Sursa: DEX ’98 (1998)

Sursa foto: thecolourworks.wordpress.com

22 responses to this post.

  1. Posted by Marius on April 6, 2015 at 14:23

    La genul asta de probleme femeia e de vina. :))) Chestia asta cu Da si Nu, datorita femeii in general s-a transformat in “insista prostule”, motiv pentru care unele persoane nu stiu de existenta unei limite. :)) (Imi cer scuze, nu sunt misogin, doar am incercat sa “citez” din logica oferita de o serie de persoane cand este vorba despre a vrea ceva de la o femeie) :)))))

    Like

    Reply

    • Posted by Alexandra on April 7, 2015 at 18:32

      Poate că ai dreptate, pe ici pe colo… dar eu mă refeream la insistență din aia nesimțită. Când te sună de 10 ori pe zi și-ți mai dă și 20 de mesaje…:))

      Like

      Reply

  2. Când resping cu hotărâre ceva, îi spun omului
    din capul locului că n-are rost să insiste.

    Like

    Reply

  3. Cred ca numai o discutie deschisa si civilizata poate rezolva aceasta problema. Sunt persoane care nu se vad pe ele insele ca ar fi insistente, ci indatoritoare sau atente. Sunt persoane iritabile care, daca se repeta ceva de doua ori socotesc ca sunt sacaite. Cel mai bine si mai frumos este sa-i spui persoanei in cauza ca te deranjeaza si ce te deranjeaza. Orice lucru se poate spune pe lumea asta daca stii cum sa il spui.

    Like

    Reply

  4. Posted by vali on August 17, 2013 at 14:49

    Si daca spui nu, respectivul/a se preface ca a inteles, dar in mintea lui/ei refuzul nu se accepta, ce faci? :))))

    Like

    Reply

  5. Bine spus! Articolul ăsta ar trebui să-l citească mulți și multe :))
    Cred că trebuia să pui și definiția din dicționar pentru ”a fi insistent” =))

    Like

    Reply

  6. Chiar ieri am avut o asemenea problema. Mi-a cerut cineva un stick pentru o zi pentru a-si face un Windows bootabil si sa-l instaleze la cineva. I-am zis ca am unul, dar am lucruri pe care le folosesc si de care am nevoie, dar persoana tot insista ca le salveaza el si ca are grija. Pai cum sa imi salveze el datele mele importante, poate ceva fotografii? E corect. L-am refuzat, atunci mi-a zis sa le salvez eu si sa il dau gol si tot asa. Parca nu mai scapam deja de treaba asta, pana la urma a inteles ca nu pot sa il dau, dar foarte greu.

    Nu stiu daca eu sunt asa insistent asupra lucrurilor, dar poate sunt fara sa-mi dau seama.

    Like

    Reply

    • Posted by Alexandra on August 17, 2013 at 13:39

      Cred că există persoane care nu au învăţat să accepte un refuz. Eu dacă spun “nu” o dată şi văd că respectivul nu acceptă ideea şi insistă, încerc să-l ignor şi să schimb subiectul. Şi dacă tot nu se potoleşte, îi zic direct că e prea insistent şi că NU înseamnă NU!

      Like

      Reply

  7. Posted by Ruxandra on August 17, 2013 at 11:44

    Nu imi plac persoanele insistente…

    Like

    Reply

Părerea voastră contează!

