Palat sau bilet spre „peste tot”?

Nu zic că nu au existat momente când mi-am spus ”poate că ar fi mai bine să plec în altă țară”. Nu vreau să mint. Au fost multe dăți când am vrut să renunț la tot ce mă ține legată de acest oraș și să fug undeva departe. Mă gândeam eu că poate mi-ar fi mai bine undeva unde să o pot lua de la capăt. Mă gândeam că totul va fi mai ușor în altă parte: voi găsi un loc de muncă mai bun, voi găsi un soi de dragoste care să nu mă frângă în două, voi găsi și oameni interesanți care-mi vor deveni, treptat, prieteni etc.

Însă, după două pahare de apă și 10 minute de stat cu nasul în pernă, renunțam la idee. Cum aș putea să mă dezlipesc de familie, de prieteni, de persoanele și locurile dragi mie, de amintirile strecurate la fiecare colțișor de stradă? 

Eu nu aș fi în stare, chiar dacă, în condiții de nervi/stres mai spun asta, uneori.

Dar alții sunt. Alții fac asta de câțiva ani buni și sunt mândri de asta. Pleacă, muncesc pe brânci, fac saci de bani și se întorc pentru a mai adăuga o cărămidă la vila din sat. Apoi pleacă, din nou, și-și frâng degetele muncind, pentru o nouă mașină, o nouă cameră la vilă, o nouă piscină.

002

Am și eu cunoștințe și prieteni care au plecat în altă țară. Și nu au plecat de moft, de bine ce le era aici. Nu. Au plecat în speranța că vor găsi ceva deosebit în altă parte, ceva care să le taie dorința de a se întoarce vreodată acasă. Unii au găsit ceea ce căutau, alții nu. Majoritatea, însă, nu s-au mai întors. Unii, nici măcar în vacanțe.

Alții, însă, s-au întors fix pentru ceea ce descriam mai sus: pentru a-și construi cât mai multe etaje.

Poate dacă aș fi locuit la sat aș fi înțeles altfel problema. Dar momentan îmi spun părerea mea de ”orășeancă ignorantă”.

La ce bun? (zic eu) De ce să muncești ca sclavul timp de 6 luni de zile și să arunci toți banii, apoi, pe o mansardă în care nici măcar nu vei apuca să locuiești?

Da, nu te uita cruciș! Nu vei apuca să locuiești în ea, pentru că banul te va schimba complet. După ce va fi gata mansarda, îți vei dori și piscină; după piscină, vei dori un teren de tenis; după aceea vei pofti la un Ferrari; apoi la un elicopter. Și tot așa. Și te vei întoarce mereu la îngrijit moși în Italia, pentru a-ți bifa în continuare lista de vise și idealuri. Vei apuca să dormi în mansardă, când te vei întoarce de Crăciun, acasă și poate că nici atunci, pentru că te vei îmbăta atât de tare încât tot pe canapeaua roasă din casa părintească vei ațipi.

Dar să las imaginile sa vorbească, mai bine. Vă prezint un scurt film documentar, realizat de Petruț Călinescu și Ioana Hodoiu:

„Mândrie şi beton” este un proiect despre transformările recente petrecute în satele tradiţionale, în mod special în cele din Ţara Oaşului şi Maramureş, în urma masivei plecări la muncă în străinătateDar mai ales este un proiect despre oamenii din spatele acestor transformări.

Mai multe imagini și detalii despre acest proiect, găsiți pe site-ul Mândrie și beton.

Eu, dacă aș pleca și aș câștiga atâția bani, nu m-aș întoarce să-mi construiesc palate. Aș călători prin toată lumea și aș vedea tot ce merită văzut. Căci, atunci când tragi linie, la final, nu te va încălzi cu nimic gândul că ai o vilă cu trei etaje și piscină interioară. Amintirile însă…

Voi ce credeți?

sursa foto: mandriesibeton.ro

One response to this post.

  1. […] Alexandra Cristea ne vorbeşte despre românii care lucrează în străinătate: „Nu zic că nu au existat momente când mi-am spus ‘poate că ar fi mai bine să plec în altă ţară’… Însă, după două pahare de apă şi 10 minute de stat cu nasul în pernă, renunţam la idee… Eu nu aş fi în stare… Dar alţii sunt. Alţii fac asta de câţiva ani buni şi sunt mândri de asta. Pleacă, muncesc pe brânci, fac saci de bani şi se întorc pentru a mai adăuga o cărămidă la vila din sat… […]

    Like

    Reply

Părerea voastră contează!

