„Beatles” – Lars Saabye Christensen

lars-saabye-christensen-beatles-529Când mi s-a pus în brațe, anul trecut, un teanc de cărți gratuite de la Biblioteca V.A Urechia, Galați, mi-am spus că nu are ce să fie de capul lor, căci altfel nu s-ar da așa… Dar pe la începutul lui noiembrie, unul din titluri îmi tot făcea cu ochiul de pe raft. ”Beatles”, scrisă de Lars Saabye Christensen părea că vrea din ce în ce mai mult să ajungă în mâinile mele.

Nu eram eu fana celor de la Beatles. Dacă mă puneai să enumăr câteva titluri de melodii, mai mult de 5 nu-mi veneau în minte. Dar după ce am citit descrierea romanului, de pe ultima copertă, mi-am zis că merită o încercare. Și a meritat din plin.

Cu toții ne-am visat pe scenă, cântând o melodie de-a formației noastre preferate. Să nu ne ascundem după deget! Pentru mine a fost Sweet Child of Mine de la Guns N’ Roses. Pentru cele patru personaje principale ale cărții era orice piesă de la Beatles. Kim, Ola, Seb și Gunnar se visează de la o vârstă fragedă, membri ai unei trupe cel puțin la fel de bune ca The Beatles. În viziunea lor de a deveni faimoși, Kim ar fi fost un fel de Paul McCartney, Ola ar fi fost Ringo Starr, Seb – George Harrison şi Gunnar – John Lennon; și s-ar fi numit The Snafus. 

Romanul urmărește maturizarea celor patru copilandrii, trecerea lor prin adolescența îmbibată de alcool, marijuana, muzică și poftă de a iubi la umbra pick-up-ului. Și ceea ce m-a impresionat cel mai mult e că autorul nu a încercat să menajeze niciun personaj, oferind cititorului realismul de care are nevoie pentru a nu mai lăsa volumul din mână. Fiecare personaj are defectele sale, evident subliniate prin tot soiul de pățanii specific adolescentine; fiecare personaj are cel puțin un membru al familiei care e lipsit de câteva țigle pe casă și fiecare personaj are planurile date peste cap atunci când îi este lumea mai dragă. Exact ca-n viața de zi cu zi. 

Cartea este împânzită cu pasaje umoristice care tind să te arunce în propriul trecut, pe când aveai 15 ani și dansai, alcoolizat, cu un schelete, sau plecai pentru prima oară într-o excursie cu cortul. De exemplu:

beatles 3

(sursa: http://www.fascination-street.ro)

Dar, de asemenea, are și fragmente destul de dramatice, care te fac să-ți ferești privirea câteva secunde. Bătăile dintre găști, teama, fuga, captivitatea, imposibilitatea de a o scoate la capăt; toate se regăsesc în cele 542 de pagini ale romanului.

E o poveste care merită savurată și nu e un clișeu să spun că merge numai bine cu muzica celor de la Beatles pe fundal. Pe parcursul cărții am descoperit titluri de melodii pe care le mai ascultasem, demult, dar de ale căror existență uitasem total. Am fost fericită să le regăsesc și am fost și mai fericită când am dat de piese minunate pe care nu le ascultasem niciodată.

Dacă nu v-am convins până acum să o lecturați, vă mai las un ultim indiciu: fiecare capitol este denumit după câte o piesă Beatles. Și da, are legătură cu conținutul!

Cartea o găsiți de cumpărat, aici: Beatles – Lars Saabye Christensen

P.S: în 2014 a apărut și ecranizarea. Urmează să o văd (dacă o găsesc pe undeva online) și revin cu o părere.

Părerea voastră contează!

