Cu drag, Adi

IMG_20150214_121705-001Făceam curat acum 20 de minute și mă gândeam că ar fi cazul să scriu ceva. Dar ce? Despre ce? Despre cine? Și ștergeam praful, pe fundal auzindu-se un zdrăngănit agresiv de chitară, care cu siguranță a deranjat câțiva vecini de la blocul de alături. Da, așa de tare se aude ultima boxă funcțională din toată casa. Ștergeam praful și cântam. Mișcam mâna stânga-dreapta, dreapta-stânga, față-spate, rugându-mă să nu apară vreo gânganie făcătoare de pânză de printre cărți (mi s-a întâmplat o dată acum 6 ani și am rămas traumatizată). Aranjam cărți și aruncam foi, hârtii, hârtiuțe îngălbenite de timp, uitate printre pagini, ascunse sau poate puse la întâmplare.

Și am dat de ea.

O scrisoare.

13 pagini scrise acum prea mult timp… nu de mine.

Le-am citit pe nerăsuflate; înecându-mă, pe rând, în hohote de râs și lacrimi. Lacrimi, căci rândurile erau scrise de tatăl meu și dedicate mamei; hohote de râs, căci realizam, pe măsură ce devoram fiecare cuvânt, de unde am moștenit pasiunea de a scrie și, mai ales, stilul.

M-a încurajat mult timp, chiar până la final, să continui cu pasiunea mea; să nu renunț nicio clipă la ea. Și nu înțelegeam de ce; căci scriitorii nu-s cei mai bogați oameni din lume. Mă uitam în oglindă și vedeam doar trăsături moștenite de la mama. Mă uitam în acțiunile mele și vedeam asemănări doar cu personalitatea ei; nicidecum cu răbdarea și calmitatea care-l defineau pe el atât de bine. Până și el glumea cu mine, spunând că semănăm doar la unghii. 

Dar azi am aflat. Azi am descoperit că am moștenit de la el cel mai important lucru: talentul la manevrat cuvinte. Și-i mulțumesc din tot sufletul că mi-a oferit acest dar!

„Cum autobuzul 22 nu avea niciun gând să reintre pe traseu, m-am apucat să răsfoiesc Magazinul unde am citit, printre altele, că doi cercetători au descoperit că pisica miaună și câinele latră și multe alte lucruri captivante. La vederea acestor știri de ultimă oră am abandonat ziarul la primul coș.

Iată și autobuzul! Dilemă mare. În față scria convenție, în spate 22 și la mijloc 34. Am ales și eu partea din spate pentru că acest traseu mă interesa și hai la rude!

Prima escală am făcut-o la ruda mea de gradul I, adică la mama, care nu se simțea prea bine. Am intrat direct în subiect, precum că am un gol în stomac și nu știu de la ce. Imediat am fost servit cu o supă de fasole. Golul a dispărut și căpătând puteri, hai și pe la cumnați. Aici, surpriză!… Am fost invitat să mănânc tot o… fasole, dar de anul acesta.

Mi-am zis că ăștia s-au vorbit cu toții să mă facă balon meteorologic, dar cu multă diplomație am refuzat acest delicios preparat; în schimb, nu am refuzat un pahar de bere, fără spumă. Am creat o atmosferă plăcută, fumând două țigări Carpați (pe lângă atmosfera de carnaval brazilian creată de George), obligând gazda să scadă temperatura domiciliului cu 2-3 grade, deschizând geamurile; după care am plecat spre casă – pe jos.

În drum am cumpărat o periuță de dinți și 3 flori ce păreau a fi crizanteme. Ajuns acasă constat că în mână nu mai țineam decât trei bețe chele, pe care le-am pus și eu în apă, cu speranța că se vor prinde și, la anul, vor înflori.

Între timp a apărut și apa caldă și mă decid să fac și eu o baie, căci aseară, cu apa încălzită la aragaz nu am reușit să mă ud decât până la glezne.”

Asta e doar o pagină din povestea unor peripeții trăite de tatăl meu, în lipsa mamei, care era plecată la București, la un consult. Și pentru că e Valentine’s Day și toată lumea caută cea mai „jmecheră” declarație cu care să-și dea pe spate jumătatea, vă ofer o bucățică de dragoste sinceră, din aceeași scrisoare:

„Aștept ziua de mâine în speranța că se va întâmpla o minune, pentru că vreau să te văd, pentru că mi-e dor de tine, pentru că te iubesc…”

Părerea voastră contează!

