Un 8 Martie Montessori la Grădinița Piticot

Chiar dacă ziua de 8 Martie a trecut, e musai să scriu despre cât de mult mi-a plăcut cum a fost marcat evenimentul la Grădinița Piticot. Dacă la alte grădinițe, serbarea nu a fost lipsită din program, organizată cu tot dichisul, de la poezii despre dragile mămici, cântecele cu voci cristaline și copilași costumați în ghiocei; la grădinița unde lucrez eu, lucrurile au stat un pic altfel.

10660717_10206078175778297_1607969724_n

Ei, bine, nu un pic! Un pic mai mult!

În loc de versuri spuse teleghidat, cu intonație și în poziție de drepți, piticoții au avut ocazia să le prezinte mămicilor ce au învățat ei, cu adevărat, de-a lungul anului. De la cutia cu tăblițe colorate, spălatul vaselor și îngrijitul florilor, la cubul binomial și tabla adunării, dragii mei montessorieni le-au arătat mămicilor cum se desfășoară diminețile noastre la grădiniță.

Am constatat cu uimire că micuții și-au însușit cu brio rolul de gazdă și și-au ghidat mămicile prin clasă, atenționându-le de fiecare dată să respecte regulile:

  1. Vorbim cu persoana de lângă noi cât mai încet, ca să nu îi deranjăm pe ceilalți copii care lucrează.
  2. Când ne ridicăm de la masă, nu uităm să așezăm și scaunul.
  3. Materialul îl ducem înapoi în dulap, după ce l-am curățat și aranjat în tăviță în forma sa inițială.
  4. Covorașul pe care am lucrat cu materialul Montessori, va fi strâns și pus la loc, în felul în care ne-a fost prezentat.
  5. Lucrăm doar cu materialele care ne-au fost prezentate anterior și doar în modul în care ne-a fost prezentat.
  6. Dacă materialul cu care dorim să lucrăm este ocupat, așteptăm ca acesta să fie adus înapoi în dulap.

De asemenea, m-a surprins să văd copii care, de obicei, aleg din dulap materialele cele mai simple, cum se îndreaptă spre materiale cu un grad de dificultate mai înalt, dorind să le demonstreze părinților cât de avansați sunt. De exemplu, o piticoată care, în general, lucrează cu orele cu materialul pentru modelat plastilină, a ales să-i prezinte mamei ei materiale din ariile limbaj și matematică.

 

Din punctul meu de vedere, pe acest tip de întâlnire cu părinții ar trebui să fie pus accentul mai nuanțat și nu pe serbările clasice. Da, sunt haioase și scenetele cu copii, momentele de cântec și dans, versurile spuse din inimă. Dar dacă ați sta și ați analiza un pic o serbare, orice serbare, ați observa că nu toți copiii au o plăcere deosebită în a interpreta un rol în fața unei mulțimi de oameni (majoritatea necunoscuți). Și asta pentru că nu toți sunt construiți la fel. Atunci de ce să-i obligăm să fie ceea ce nu sunt și să facă ceea ce nu doresc?

Și pentru cine simte nevoia acum să-mi sară în cap și să-mi spună „ce știi tu? când făceam eu serbări cu copiii, tu abia învățai să te legi la șireturi!”, zic STOP! Ia o gură de aer (poluat sau nu), potolește-ți orgoliul și gândește-te așa: cum ar fi să te pun eu pe tine acum să reciți o poezie în fața a zeci de străini și doi cunoscuți, doar pentru că îmi zburlește mie pielea de pe spate versul doișpe?

Mie mi-a făcut o deosebită plăcere să asist la o așa întâlnire, în stil Montessori; să-i văd pe micuți degajați, fără emoții, deplasându-se liberi în mediul lor și arătând exact ce au învățat ei de la începutul grădiniței și nu ce au învățat forțat cu două săptămâni înainte de serbare. 

Și nu, nu sunt contra momentelor artistice. Am cântat și noi două cântecele în limba engleză, dar nu aliniați în scara mâței, cu mâinile pe lângă corp, privirea în față și gura rotundă. Piticoții le-au cântat mamelor, ținându-le în brațe și privindu-le în ochi, la fel de nonșalant precum le-au prezentat și materialele Montessori.

“Copilul este constructorul spiritual al omenirii, iar obstacolele în calea dezvoltării sale libere sunt pietrele din zidul în care a fost închis sufletul omului.”

Maria Montessori

Părerea voastră contează!

