Înainte de mutat, ne uităm pe certificat (energetic)!

– Of, vezi dacă n-avem pile unde trebuie?

– Pile… da, pile Karpen ne-ar trebui nouă!

– Pile Kar-cum?

– Karpen! Karpen, porumbițo!

– Nu știu la ce te referi.

– Mă mir că nu știi, la cât te-ai documentat în ultima vreme pe tema „Cum să-mi torturez iubitul cu termeni precum: „certificat energetic ieftin” și „optimizarea eficienței energetice”?”.

– Ha, ha. Luminează-mă, atunci, ca să zic așa…

– Scurt și la obiect: e un soi de baterie nemuritoare. De când a fost inventată, furnizează energie în continuu. Nimeni nu știe să explice exact cum se produce energia respectivă nici în ziua de azi. Cert este că funcționează. E un documentar realizat de TVR, dacă vrei mai multe detalii.

– Da, o să mă uit. Mulțumesc!

logo_Avizez-ENERMED-IMPEX-SRL

Ziua 25

Amândoi suntem epuizați. Am văzut în total 10 apartamente cu 2 camere, 7 cu o singură cameră și două garsoniere. De când am luat decizia să ne mutăm împreună, au început să apară din ce în ce mai multe discuții în contradictoriu. Cine zicea că iubirea-i suficientă, nu știa ce vorbește. Dacă nu te-ai născut fiu de bulibașă, întotdeauna vor exista în cuplu discuții legate de economisirea banilor.

Dar să vă duc la început!

Ziua 1

Am ajuns într-o seară de weekend la el acasă și m-am așezat în pat, așteptând să-și finalizeze activitatea de gamer înrăit. Și cum stăteam eu așa, contemplând la nemurirea sufletului, am aruncat un ochi sub birou, să văd dacă am unde să-mi bag telefonul la încărcat. Și am rămas împietrită, întrucât am văzut un prelungitor împovărat cu diferite ștechere, care muncea din greu  să-i furnizeze iubitului meu toți wații de care avea nevoie. În primă fază, ca orice femeie nebună de pe planeta asta, am avut tendința să mă leg de fericirea lui. Apoi, însă, mi-am adus aminte de economia pe care NU o fac nici eu la energie electrică și m-am oprit. Dar undeva în subconștient, o rotiță a început să se învârtă.

Astfel, câteva zile mai târziu, m-am trezit în fața laptopului, documentându-mă despre importanța optimizării energetice și efectele sale asupra omului, buzunarului său și mediului în care își desfășoară activitățile. Am citit tot ce se putea citi și am vizionat tot ce se putea viziona: de la articole despre termografie în construcții și certificate energetice în București, la documentare „home-made” despre cum să-ți salvezi salariul de furia facturilor la lumină.

Apoi, încărcată cu informații noi și o doză proaspătă de ambiție, m-am dus la prietenul meu și i-am spus:

– Dragule, înainte de toate, trebuie să ne asigurăm că apartamentul, care va avea norocul să ne primească în chirie, e situat într-o clădire clasă B, dacă nu chiar A. În niciun caz C sau mai jos.

– Huh? În ce limbă vorbești?

– Adică înainte să batem palma cu cineva, trebuie să aruncăm un ochi pe un certificat energetic al clădirii.

– Tot nu pricep ce-ți veni cu asta. Ai visat urât?

– Nu mai face mișto de mine! Vorbesc cât se poate de serios! Este foarte important să știm care este performanța energetică a blocului în care vom locui și tot ce ține de încălzire, răcire, ventilare, iluminat… Diferența între o clădire clasă energetică A și una clasă energetică C, la un apartament de două camere, să zicem 50 de metri pătrați, este de 300 de lei pe lună. 300 de lei nu e o sumă mică, pentru doi tineri îndrăgostiți la început de drum!

clasa energetica

– Stai, stai, stai… ia-mă ușor, femeie! Care este problema, de fapt?

M-a luat de mâini și m-a rugat să mă așez ușor pe pat, să trag aer în piept și să o iau de la capăt.

– Ideea e că nu vreau să ne certăm de la bani. Și pentru că niciunul din noi nu are salariu de parlamentar, m-am gândit să caut câteva soluții pentru a ne ușura existența. Și le-am găsit. Dacă înainte îl întrebai pe proprietar „cam cât mă va ajunge întreținerea?” sau „cam care sunt costurile la gaze, lumină etc.?”, acum există o metodă mai profesionistă de a afla toate aceste lucruri și, implicit, de a alege soluția cea mai bună pentru tine: certificatul energetic al clădirii. M-am gândit că n-ar fi rău să aruncăm o privire pe el înainte de a ne face bagajele…

– Ce chestie… nu am mai auzit de asta până acum. Există oameni care se ocupă cu așa ceva?

– Da, uite, de exemplu, cei de la Enermed Impex SRL București. Au echipe de auditori energetici, atestați gradul 1, care elaborează certificate energetice, ieftin și rapid (maxim 24 de ore), pentru orice tip de clădire, atât în București, cât și în restul țării.

– Și cam care-i prețul?

– Păi, uite, pe site-ul lor scrie că e în funcție de tipul imobilului. Pentru un apartament cu două camere, cum vrem noi, ar fi 150 de lei; iar dacă optăm pentru unul cu o cameră, e 130 de lei. Oricum, asta e obligația proprietarului, nu a noastră, a chiriașilor.

– Of, mica mea, cum le știi tu pe toate!

 (și am ajuns înapoi la) 

Ziua 25

După alte săptămâni de discutat, văzut apartamente în blocuri reabilitate și blocuri nereablitate, comparat statistici și citit alte articole, m-am dus din nou la el:

This slideshow requires JavaScript.

– Știi, m-am gândit cam ce am putea face noi să îmbunătățim performanța energetică a locuinței noastre.

– Nici n-o avem și deja mă doare capu’…

– Nu fi rău și ascultă-mă: în primul rând, putem înlocui becurile incandescente cu cele fluorescente dar nici pe alea nu e bine să le lăsăm aprinse non-stop. Dacă părăsim camera pentru mai mult de 5 minute, nu ne doare mâna dacă stingem lumina, nu? De asemenea, dacă nu ne uităm la televizor, nu ascultăm radio, nu folosim laptopul sau calculatorul, putem să le scoatem din priză până data viitoare când ne vom decide să le băgăm în seamă. Și încărcătoarele de la telefon… mereu uităm să le scoatem din priză după ce s-a încărcat bateria 100%. Putem fi mai atenți și în cazul ăsta. Și, încă o chestie pe care am aflat-o recent și ne va fi foarte utilă…

– Care?

Programul Energy Star.

– Asta ce mai e?

– Este un program UE de încurajare a producerii, comercializării și utilzării de produse eficiente din punct de vedere energetic. Mai pe scurt, când dorim să achiziționăm un produs, să ne uităm după eticheta Energy Star, căci acelea consumă energie mai puțină.

– Păi dacă tot vorbim despre asta, atunci ar fi cazul să-mi pensionez bătrânul calculator și să-mi achiziționez un laptop, nu? Ca să nu avem probleme de tipul „Cât timp mai ții rahatul ăla de calculator aprins, că ne-a venit factura la lumină cât salariul lui Iohannis?!”.

– Da, iar eu nu voi mai citi cărți de pe tabletă. Voi împrumuta variantele tipărite, de la bibliotecă.

– Bun așa. Iar copiii noștri vor juca fotbal în fața blocului, nu Fifa pe Xbox!

– Râzi tu râzi, dar nu va fi simplu.

– E simplu pentru oamenii simpli, porumbițo! Pentru noi va fi bine chiar dacă va trebui să ne mai chinuim pe ici, pe colo!

– Of, vezi dacă n-avem pile unde trebuie…

Acest text a fost scris pentru proba 7, Spring Superblog 2016.

sursa foto: super-blog.eu; http://www.avizez.ro

3 responses to this post.

  1. […] Înainte de mutat, ne uităm pe certificat (energetic)! […]

    Like

    Reply

  2. Posted by Flavia Susnoschi on March 22, 2016 at 10:26

    hihihi :)) pana la urma, ati gasit apartamentul ideal reabilitat termic cu certificat energetic A? Succes in continuare la blogarit!!!

    Liked by 1 person

    Reply

    • Posted by Alexandra on March 22, 2016 at 12:49

      Ei, am găsit. :)) Încă mai căutăm ceva să nu ne bage în faliment din prima lună. Mulțumesc! :*

      Like

      Reply

Părerea voastră contează!

